Gillix Zafira & Inga-Britt

Alla inlägg under juni 2011

Av Inga-Britt - 22 juni 2011 16:57

Idag har solen lyst så vi tog en promenad runt laxön. Där går vi förbi en kallkälla, förr trodde folk att om de drack där kunde de som hade benproblem gå friska därifrån. Zäta älskar att gå dit så kanske hjälper det henne att bli ännu bättre. Så jag tog en liten film som kommer här:

 

Så plockade "vi" lite blommor så med blomkrans önskar vi alla en trevlig midsommar!

 

Av Inga-Britt - 20 juni 2011 10:24

  1 a semesterveckan slut och det har regnat i flera dagar, men allt i mellanåt är det uppehåll och då får man passa på att gå ut. Zäta har sin dyna ute och ligger helst och tittar på allt och alla. Igår var det fallens dag här i Älvkarleby med en massa jippon så vi tog en sväng runt laxön. Skönt att promenera med en hund som går som ett tänt ljus och inte bryr sig i folk eller hundar. Förutom då vi kom uppe på ön och vi fick syn på en sennenhund, då stannade hon och stod och tittade. Det gjorde den också och så gick de imot varandra och hälsade. Det var den trevligaste Appenzeller jag träffat, snygg var hon också. Vi klev åt sidan och båda 2 började busa med varandra som om de varit vänner länge. Tyvärr hade jag inte kameran med mig, men vi pratade en lång stund. De var från syd tyskland och hade haft Appenzeller i 20 år. De tyckte Zäta var väldigt trevlig, att hon hade ett mycket vackert huvud men lite högbent och kunde varit kraftigare. Stämmer precis, de blev lite förvånade då jag beskrev hur Appenzellern framstår i Sverige. Deras tik hade jag gärna tagit med mej hem med en gång, vilket Zäta också gärna hade gjort.


När vi senare gick tillbaka så tänkte jag just på hur många, vilket jag både hört och sett genom åren, skyller ett dåligt uppträdande på den ras man har. Några ursäkter som framför allt småhundsägare ger är - det är en vallhund därför skäller den på andra hundar! Det är en spets så den är automatisk skällig, den gillar inte stora svarta hundar, vet inte varför men det är därför den gör utfall! Rasen är reserverad mot främmande, därför gör den utfall om man tittar på den! OSV......


Problemet är inte vilken ras man har utan att man väljer att skylla på rasen när man inte själv klarar av att uppfylla sitt hundägande. Oavsett ras verkar det finnas de som tycker att det är kul när hunden kastar sig fram och vill ge sig på varje mötande annan hund.


  Nu ska jag fixa lite kaffe och kanske solen tittar fram snart. Senare blir det en tur till skogen och kanske husse lyckas fånga en lax så vi kan få något gott till grillen.


Ha en skön fortsatt sommar även om det regnar!

Av Inga-Britt - 10 juni 2011 17:24

Nu är sommaren här och vi har inte så mycket tid för datorn. " filmer och ett kort blir det bara denna gång och vi önskar alla en riktigt trevlig sommar!


I väntan på att husses middagslur tar slut!

På promenad den 2 juni, hemkommen efter ett besök hos barnbarnen i Motala. Alice fyllde 4 år.

Ovido - Quiz & Flashcards