Gillix Zafira & Inga-Britt

Direktlänk till inlägg 20 juni 2011

Hundars sätt att vara!

Av Inga-Britt - 20 juni 2011 10:24

  1 a semesterveckan slut och det har regnat i flera dagar, men allt i mellanåt är det uppehåll och då får man passa på att gå ut. Zäta har sin dyna ute och ligger helst och tittar på allt och alla. Igår var det fallens dag här i Älvkarleby med en massa jippon så vi tog en sväng runt laxön. Skönt att promenera med en hund som går som ett tänt ljus och inte bryr sig i folk eller hundar. Förutom då vi kom uppe på ön och vi fick syn på en sennenhund, då stannade hon och stod och tittade. Det gjorde den också och så gick de imot varandra och hälsade. Det var den trevligaste Appenzeller jag träffat, snygg var hon också. Vi klev åt sidan och båda 2 började busa med varandra som om de varit vänner länge. Tyvärr hade jag inte kameran med mig, men vi pratade en lång stund. De var från syd tyskland och hade haft Appenzeller i 20 år. De tyckte Zäta var väldigt trevlig, att hon hade ett mycket vackert huvud men lite högbent och kunde varit kraftigare. Stämmer precis, de blev lite förvånade då jag beskrev hur Appenzellern framstår i Sverige. Deras tik hade jag gärna tagit med mej hem med en gång, vilket Zäta också gärna hade gjort.


När vi senare gick tillbaka så tänkte jag just på hur många, vilket jag både hört och sett genom åren, skyller ett dåligt uppträdande på den ras man har. Några ursäkter som framför allt småhundsägare ger är - det är en vallhund därför skäller den på andra hundar! Det är en spets så den är automatisk skällig, den gillar inte stora svarta hundar, vet inte varför men det är därför den gör utfall! Rasen är reserverad mot främmande, därför gör den utfall om man tittar på den! OSV......


Problemet är inte vilken ras man har utan att man väljer att skylla på rasen när man inte själv klarar av att uppfylla sitt hundägande. Oavsett ras verkar det finnas de som tycker att det är kul när hunden kastar sig fram och vill ge sig på varje mötande annan hund.


  Nu ska jag fixa lite kaffe och kanske solen tittar fram snart. Senare blir det en tur till skogen och kanske husse lyckas fånga en lax så vi kan få något gott till grillen.


Ha en skön fortsatt sommar även om det regnar!

 
 
Ingen bild

Dez o Winston

20 juni 2011 12:32

Hej där uppe, ni tycks ha en härlig semester trots regndroppar. Va kul att ni mötte en belevad Appenseller, precis så ska det ju vara, de är inte skälliga om man behandlar dem rätt, Winston börjar lära sig att man Inte behöver skälla utan kan hälsa ändå, så visst går det att få dem att bete sig :).
Njut nu av semestern o hoppas att det blir lax ikväll ( man blir lite avis när man läser hur fint ni har :) ).

Sommar hälsningar från Wins..

 
Wilda

Wilda

20 juni 2011 14:55

Hej
Jag skäller och morrar och låter helt rabiat när jag träffar en hund men det är för att jag är en Dalmatiner ;)

http://pargas.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Britt - 4 april 2012 17:37

  Zäta mår bra och allt rullar på som vanligt med henne. Det finns inte så mycket nytt att skriva om när det gäller "lilla" råttan så jag får väl ventilera lite andra tankar. TÄNK att det ska vara så jävla svårt att hitta ett vettigt boende i markpla...

Av Inga-Britt - 6 januari 2012 14:31


    Zäta - oturshunden, i onsdags vrickade hon sig. Den enda hon hoppar på är min chef. Hon blir tokbusig när han kommer och vid dörren har vi en träpall med säckar som ska levereras. Självklart hoppade tossan upp och trampade på kanten.... No brain....

Av Inga-Britt - 2 januari 2012 07:41

 Så har vi klarat av 2011 års sista dag och den första så idag är det den andra. Gillar Cesar Milan och vikten av av vara lugn och bestämd fungerar. Zäta raringen lugn och vacker i soffan strax efter 12 slaget 2012. Inte hunden som är rädd och orol...

Av Inga-Britt - 31 december 2011 11:48


  Imorgon är det ett nytt år med allt vad det nu blir. Har inte varit speciellt flitig gällande hunderiet denna höst och vinter. Kanske har man lidit av vinterdeppighet eller bara allmänt tappat "stinget". När det gäller Zäta har vi nu kommit till at...

Av Inga-Britt - 25 augusti 2011 07:01

Har inte haft någon lust att göra annat än leta bostad, vilket tar på krafterna. Visst vet jag sedan tidigare att mäklarnas fotografier är långt från verkligheten (falsk marknadsföring). Vissa mäklare går inte heller att få tag i, ringer inte tillbak...

Ovido - Quiz & Flashcards