Gillix Zafira & Inga-Britt

Direktlänk till inlägg 6 december 2010

Vintermorgon

Av Inga-Britt - 6 december 2010 06:08

Så här i morgonstund tänkte jag skriva lite om Zätas knä. Första gången hon började halta var i april 2009, då hon missade ett dikeshopp. Detta var början till det som komma skall... Efter artroskopin i juni 2009 var diagnosen kronisk ledinflammation men enligt veterinären då ingen artros! Även om det senare visade sig i journalen att det fanns, visserligen väldigt lite. Vid sista återbesöket i augusti hos samma vet. blev hon friskförklarad - jag frågade då om hennes gång, då hon gick lite konstigt med högerbenet. Nej allt såg bra ut sa han. Sedan följde fortsatt muskeluppbyggnad i sakta mak, ingen hälta under vintern. I början av 2010 ville jag kolla upp henne, då jag tyckte att hon fortfarande gick lite konstigt men haltade inte. Annan veterinär tyckte knät var bra men att hon visade lite muskelstelhet i ryggen. Simning och besök hos fysiolog.


Första frågan borde varit VARFÖR hon hade muskelstelhet i ryggen!! Att det kom av att hon gått och snedbelastat pga knät OK... men då borde det vara den orsaken som skulle ha undersökts igen. MITT FEL, jag skulle ha begärt detta och drivit på. Hur som så litar man ibland för mycket på de som "ska" vara kunniga och så här i efterhand trillar många bitar på plats, även om jag självklart inte kan säga säker att det är så.


Främre korsbandssjukdom CCL ska inte gå in på några långa beskrivningar. Idag klassas nästan alla ledproblem under samma mapp. Mer logiskt är att varje led kan ha olika typer av problem. VIKTIGAST är ändå om hunden uppvisar ett rörelsemönster som förändras utan att man direkt haft ett olycksfall - VÄNTA inte utan var noga med att kolla upp om förändringen fortsätter.


För Zätas del är jag säker på idag att dikeshoppet var inte orsaken då skulle det funnits en mer synlig skada i knät utan för henne har det sakta blivit en försämring av korsbandet vilket också passar in på en sjukdomsbild i knät. Tyvärr är detta något relativt nytt och många inom veterinärleden har ingen kunskap, hittade en avhandling från Veterinärhögskolan där man tog upp detta, dock inte under namnet CCL. Många stampar runt i gamla invanda mönster och det är viktigt att belysa att allt inte är bara svart och vitt. Nu ser vi framåt och nästa inlägg kommer att handla om kostnader.....

 
 
Kajsa

Kajsa

7 december 2010 19:08

Åh, så jag känner igen mig... "Jag borde ha..." "Jag skulle ha...." "Jag kunde ha....", men man kan inte tänka så. Huvudsaken är att man "till slut". :)

http://kajsagrusell.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Britt - 4 april 2012 17:37

  Zäta mår bra och allt rullar på som vanligt med henne. Det finns inte så mycket nytt att skriva om när det gäller "lilla" råttan så jag får väl ventilera lite andra tankar. TÄNK att det ska vara så jävla svårt att hitta ett vettigt boende i markpla...

Av Inga-Britt - 6 januari 2012 14:31


    Zäta - oturshunden, i onsdags vrickade hon sig. Den enda hon hoppar på är min chef. Hon blir tokbusig när han kommer och vid dörren har vi en träpall med säckar som ska levereras. Självklart hoppade tossan upp och trampade på kanten.... No brain....

Av Inga-Britt - 2 januari 2012 07:41

 Så har vi klarat av 2011 års sista dag och den första så idag är det den andra. Gillar Cesar Milan och vikten av av vara lugn och bestämd fungerar. Zäta raringen lugn och vacker i soffan strax efter 12 slaget 2012. Inte hunden som är rädd och orol...

Av Inga-Britt - 31 december 2011 11:48


  Imorgon är det ett nytt år med allt vad det nu blir. Har inte varit speciellt flitig gällande hunderiet denna höst och vinter. Kanske har man lidit av vinterdeppighet eller bara allmänt tappat "stinget". När det gäller Zäta har vi nu kommit till at...

Av Inga-Britt - 25 augusti 2011 07:01

Har inte haft någon lust att göra annat än leta bostad, vilket tar på krafterna. Visst vet jag sedan tidigare att mäklarnas fotografier är långt från verkligheten (falsk marknadsföring). Vissa mäklare går inte heller att få tag i, ringer inte tillbak...

Ovido - Quiz & Flashcards